Tuesday, January 5, 2010

Sejarah : Kota A Farmosa



Kali ini aku nak bercerita ttg sejarah..dulu masa aku ada blog friendster,aku byk tumpu pada penghasilan karya dan mengomel tak tentu hala..dalam blog ini aku nak pelbagaikan isi kandungan.Terimalah ia seadanya..huhu...

--------------------------------------------------------------

Gambar di atas kalau korang tak cam,korang memang r..mesti sejarah dapat D je..hahaha..jgn marah haa..itu adalah Kota A Farmosa pada awal abad ke 19..iaitu dalam awal 1900masihi...kalau korang smua tgok,byk betul perubahan berbanding dgn keadaannya pada hari ini..

Kota A Farmosa yg ada skrg tiada pagar besi spt di atas tu..pastu bangunan tambahan sblh blkg dan kiri tu pun dah takde..kena roboh kot..dan bangunan sblh kiri tu telah dijadikan jalan untuk ke muzium yang ada tak jauh di belakang kota lama ini..Kerajaan melaka pulak memandai-mandai letak meriam kat depan pintu gerbang ni padahal mana ada dulu..walau apepun,aku suka jgk dgn rekaan mcm tu..baru real macam kota perang..hehehe..

Cuma aku masih terbayang-bayang bagaimanakah rasanya bila kita dapat lalui suasana kehidupan di Melaka saat itu dimana kota ini masih berfungsi.Senang cite,kita kembali ke zaman silam iaitu 400tahun lalu..dan aku terbayang2 siapakah nenek moyang aku ketika itu..bagaimana salur galur pertalian itu berkembang..adakah keturunan aku kerabat diraja Melaka?..ataupun aku ada bau-bau bacang dengan Hang Tuah si gagah perkasa itu??..biarlah ia menjadi misteri nusantara..kerna bagi aku,yg lebih baik adalah,saudara agama ku..bukan saudara semelayu ku..kenapa?belum tentu saudara melayu itu seagama dengan ku..

Bila dikenang kembali,pertama kali aku melawat kota ni adalah dgn rombongan skolah rendah aku..family aku tak pernah bawak pun ke sini..tmasuklah zoo melaka,taman buaya,dll..klu tak dgn rombongan skolah,haram aku tak tau wujudnya menda-menda gini..huhu..

Kepada yang belum sampai melaka,jemputlah datang yek! aku pun tak habes melawat negeri aku nih..yela,dah dekat sgt..maleh nak pergi atau asik tangguh jek..hehe...

MelakaKu Terindah...~

No comments: